Week 2 en 3: Van zon tot sneeuw .. - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Laura - WaarBenJij.nu Week 2 en 3: Van zon tot sneeuw .. - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Laura - WaarBenJij.nu

Week 2 en 3: Van zon tot sneeuw ..

Blijf op de hoogte en volg Laura

30 April 2017 | Zwitserland, Bern

Het heeft even geduurd voordat ik een nieuwe update heb kunnen plaatsen, maar zie dat maar als een goed teken: ik heb meer dan genoeg te doen gehad afgelopen weken! In het weekend rond Pasen heb ik een prachtige wandeling gemaakt rond Aeschiried, een klein dorpje in de buurt van Spiez wat dan weer vlak bij de Thunersee ligt. Heel hoog kwam ik niet bij deze wandeling, maar toch hoog genoeg om al een prachtig uitzicht te krijgen over het (grote) meer (zie foto). Ook had ik een boekje meegenomen in mijn rugzak, om boven in de bergen lekker te kunnen ontspannen met een boek, met op de achtergrond de typische zwitserse geluiden van de koeienbellen en rondom me een prachtig uitzicht over besneeuwde bergtoppen en de Thunersee. De zondag ben ik samen met Hannah en twee van haar kotgenootjes een wandeling gemaakt in het Jura gebergte, namelijk naar creux du van. Dit moet normaal een prachtige omgeving zijn waar je eenmaal boven gekomen zeer diep in het ketendal kunt kijken. Helaas zat het weer niet mee en was ons uitzicht zacht uitgedrukt beperkt .. (zie foto’s).

De daarop volgende kliniekweek was wat rustiger dan de eerste week. Veel paarden waren (gelukkig) gezond genoeg om weer naar huis te gaan, waardoor de caseload wat kleiner was. Maar voor de afwisseling ook wel gunstig, zo heb ik meer tijd gehad om mijn medestudenten beter te leren kennen en leer ik elke dag iets beter Zwitsers-Duitse te verstaan. Maar de voertaal blijft momenteel toch (gelukkig) hoog-Duits in de groep en als ik individueel met een intern/dierenarts werk spreken we voornamelijk Engels.

Het weer was erg variërend afgelopen tijd, zo heb ik tijdens verschillende wandeltochten het af en toe goed warm gehad en heerlijk genoten van een drankje in de zon, maar hebben we afgelopen week ook meerdere dagen gehad waarop sneeuw is gevallen (foto) (BIZAR koud tijdens de nachtdiensten/vroege ochtend). Ik heb mijn (bivak)slaapzak maar boven gehaald en slaap hier heerlijk in tijdens deze koude nachten =) . Ik had zaterdag de nachtdienst dus overdag had ik tijd om de omgeving van Bern verder te verkennen. Zo ben ik met mijn studentenfietsje (5 versnellingen, absolúút geen mountainbike haha) richting Gürten gefietst. Dit wordt gezien als de ‘huisberg’ van Bern, een dichtbij gelegen heuvel waarvan je een prachtig zicht hebt over Bern, eenmaal boven. Via Google Maps had ik een route gevonden die ongeveer halverwege de beklimming van de heuvel uit zo moeten komen, en vanaf daar wilde ik verder gaan lopen. In mijn enthousiasme was ik even vergeten hoe pittig het kan zijn om heuvel op te fietsen zonder een degelijke fiets te hebben, en het laatste stuk heb ik daadwerkelijk lopend afgelegd met mn fiets aan de hand =P . Eenmaal boven was het zicht prachtig! Ik had een Belgisch biertje meegenomen in mijn rugzak (thnx pap!) en wat studiemateriaal (moet helaas ook gebeuren, en door de week komt het er zeker niet van) en heb de rest van de middag doorgebracht boven op de heuvel in de zon!

Week 3 op de kliniek was een behoorlijk drukke week, waarin meerdere veulens binnen zijn gebracht met uiteenlopende symptomen, maar die allen toch veel zorgen nodig hadden. Om dit weekend weer wat te ontspannen ben ik op zaterdagmiddag (ik had vrijdag weer nachtdienst, maar liefst 3 uur kunnen slapen dus eerst wat slaap ingehaald zaterdag ochtend) naar het centrum van Bern geweest en heb ik wat rondgelopen. Uiteindelijk uitgekomen op een heuvel vlak bij het Berenpark (er is een park aangelegd net buiten het centrum van Bern waar meerdere Beren verblijven, je hoeft er niet voor te betalen maar kunt er gewoon zo heen lopen, heel apart eigenlijk). Hier ook weer genoten van een heerlijk glas (flesje =P , nog bedankt mam!) wijn en een boek, tot dat de zon onder ging.

Vandaag (zondag) had ik eindelijk een hele dag vrij om iets te gaan doen, en ben ik (hoe verrassend ..) weer gaan wandelen! Een kotgenootje had me getipt op deze wandeling, welke niet heel hoog in de bergen ging maar wel de moeite waard zou zijn. Zeker gezien de koude dagen en sneeuwval van afgelopen week leek het mij (helaas) niet verstandig om alleen de hoge bergen op te zoeken, dus dit was een perfect alternatief. Na 40m met de auto kwam ik aan in Twann, een klein dorpje aan de Bielersee. Vanaf hier wilde ik de trein nemen naar Biel, en dan via de wandelroute terug lopen naar Twann. Helaas was ik net iets te laat in Twann aangekomen om de trein van 11.00 uur te halen, en de volgend trein ging pas om 12.00. Maar het zicht zo aan het meer was al prachtig, waardoor het wachten een stuk minder erg was =) Zeker met een kopje thee en wat aardbeien die ik had meegenomen. Met de trein was ik zo in Biel, en de route gaf aan dat je een klein treintje/baantje kon nemen naar het hoger gelegen dorp, waar de wandeling echt van start zou gaan. Je bent Hollander of je bent het niet (+ tamelijk eigenwijs) .. Ik vertikte het om geld te betalen om in 10m boven te zijn, als ik ook zelf naar boven kan lopen. Zo gezegd, zo gedaan. Onderweg stopte ik even om op adem te komen (goh, het was toch wel redelijk steil, ik begon te snappen waarom mensen het baantje verkozen) werd ik ingehaald door een wat oudere vrouw. Na een tijdje achter elkaar gelopen te hebben pauzeerde zij ook, en sprak mij aan. De rest van de klim omhoog hebben we samen afgelegd, en ondertussen gezellig geklets over het wandelen en wat ik in Zwitserland deed (binnen 1 zin had ze al door dat ik uit Nederland moest komen, haha), maar alles verliep in het Duits! Toch leuk, die aanspraak tijdens het wandelen en de verhalen die je onderling uit kunt wisselen. Zo heeft ze mij nog tips gegeven voor andere wandelingen die ik zeker nog moet doen. Boven op de heuvel ging ieder weer zijn eigen weg, en heb ik een mijn broodjes opgegeten in de zon met prachtig uitzicht over het meer en de eerste bergrug van het Berner Oberland (foto). Prachtig gezicht, omdat er zo veel nieuwe sneeuw gevallen is en het een hele heldere dag was. Tijdens het grootste deel van de wandeling bleef je zicht hebben op het meer en de bergen daarachter. Het laatste deel van de wandeling liep door de Twanbachschlucht, een afdaling langs de rivier met vele watervalletjes en hoge rotsen aan beide kanten, prachtig! Beneden in het dorp afgesloten met een lekkere ijscoupe op een terras en langzaam aan weer teruggereden naar Bern. Voldaan van een ontspannen weekend ben ik weer klaar voor de volgende week!

Liefs,
Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 05 April 2017
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 10231

Voorgaande reizen:

05 April 2017 - 30 Juni 2017

Erasmus Bern

Landen bezocht: