Eerste week - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Laura - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Laura - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Laura

13 April 2017 | Zwitserland, Bern

Pfoe, korte nacht gehad omdat ik toch wel een beetje zenuwachtig was voor mijn eerste kliniekdag. Wat zou er van mij verwacht worden? Kan ik de mensen wel verstaan? Allemaal gedachten die door mijn hoofd heen gingen. Ruim op tijd was ik op de kliniek aanwezig, waar we vervolgens rond 8 uur met alle studenten verwacht werden (welgeteld 7 studenten vanuit Bern, samen met 2 studenten uit Gent .. reken maar uit). Na een korte rondleiding namen we onze overals in ontvangst en kon ons klinisch avontuur beginnen. De dag begon met een korte inleiding over het omgaan met paarden, wat enigsinds grappig overkwam op mij, gezien we toch allemaal (hopelijk) ervaring hebben met paarden en wel weten hoe we een halster om moeten doen en hoe we hoeven moeten uitkrabben oa. Maar geen probleem, beter een keer te vaak uitgelegd dan dat er ongelukken gebeuren. De groep werd vervolgens opgesplitst in 2 kleinere groepen. Ik ben ingedeeld in een groep met 3 studenten uit Bern, en de komende 6 weken zijn wij van dienst op de kliniek voor inwendige ziekten. Na 6 weken wordt er gewisseld, en lopen wij het tweede deel van dit praktisch programma op de dienst heelkunde/operatie.

Over het algemeen ziet de dag er op de kliniek geheel anders uit dan in Gent. Zo wordt er in de ochtend om 8.00 eerst een uur theoretische informatie uitgewisseld, deze week hebben we een college gehad over anesthesie en pijn, maar ook een ochtend recente publicaties over uiteenlopende onderwerpen besproken en de CT/RX beelden bekeken van de paarden die op dat moment op de kliniek gehuisvest zijn. Er interessant, gezien de professoren en interns hierbij ook aanwezig zijn en extra uitleg geven, naast de lesgever (prof) zelf. Vervolgens gaan we als team ‘inwendige’ door de verschillende stallen heen en wordt per casus besproken wat er in de nacht gebeurd is, en wat het plan van aanpak wordt voor de komende dag. Dit wordt afgesloten met een gemeenschappelijke bespreking waarbij wordt overlopen welke onderzoeken er plaats vinden die dag, en wat wij als studenten dienen uit te voeren. Elk (nieuw) paard op de kliniek wordt verdeeld onder de studenten, en als student dien je alle onderzoeken/medicatie ect. van die patiënt op te volgen, zo ook het nemen van bloed en het aanvragen van de labo-onderzoeken ect. Het versturen van de (bloed)stalen verloopt ook heel anders dan in Gent: in plaats van het lopen naar de andere kant van de campus (door weer en wind) om het staal af te leveren aan de betreffende dienst, werken ze hier met een soort buizensysteem, waarbij je de bloedbuis + formulier met aanvraag van onderzoeken in een buis steekt en dit wordt via een bepaald systeem verzonden naar het labo, een hele uitvinding als je het mij vraagt!

De medicatieronden verlopen ook op andere uren dan ik gewend ben, in plaats van dat de dag begint om 8.00 met klinische onderzoeken en medicatie, is de eerste checkup ronde om 6.00 (daaaag nachtrust tijdens de nachtdienst). Dit heeft wel als voordeel dat we om 8.00 dus eerst andere dingen kunnen doen, dan direct de stallen in te gaan. De medicatieronde van 12.00 wordt ook uitgevoerd door medewerkers van de kliniek, welke ook alle medicatie klaarmaken in de ochtend voor de gehele dag. Zo’n luxe, even wennen allemaal! Maar er blijft genoeg te doen als student, zo ben ik afgelopen weken druk geweest met voornamelijk koliekgevallen. Van rectaal onderzoek, echografie, buikpuncties, longeren met paarden en operaties aan toe. In korte tijd al enorm veel praktische vaardigheden kunnen verbeteren in een zeer aangename werksfeer, ik kijk uit naar de volgende weken! Mijn eerste nachtdienst zit er ook al op, waarin 4 spoedgevallen binnen zijn gekomen (al die koliekers, geen idee wat hier in het voorjaarsgras zit?).

Vanavond had ik nog prachtig zicht op de bergen van het Bernerobenland, een prachtige afsluiter van een eerste week met veel nieuwe indrukken. Morgen is het goede vrijdag en heb ik geen dienst, dus is er tijd om wat te studeren en andere opdrachten voor Gent af te werken. Vrijdagavond is het plan om het nachtleven van Bern een beetje te gaan ontdekken en hopelijk gaat het zaterdag/zondag goed wandelweer worden want ik heb al weer plannen gemaakt om de natuur hier verder te verkennen :)

Fijne paasdagen allemaal!
Liefs, Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 05 April 2017
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 10237

Voorgaande reizen:

05 April 2017 - 30 Juni 2017

Erasmus Bern

Landen bezocht: